Veel gestelde vragen / FAQ
Algemeen
Welk motor type heb ik ?
Het motor type staat vermeld op het type plaatje. Is dit niet meer aanwezig, probeert u dan aan de hand van de foto's en afbeeldingen en documentatie op de website te bepalen welk motor type u heeft. U kunt ook een foto naar ons sturen als u er niet uitkomt.
Hoe oud is mijn motor ?
Met het serienummer (te vinden op het typeplaatje) kunt u in de bouwjaarlijst het bouwjaar bepalen. Deze lijst is te vinden onder downloads.
Komen jullie ook op locatie voor onderhoud of reparatie ?
Onze kracht is het reviseren en repareren van motoren en onderdelen in onze werkplaats en daar kunnen we u het beste helpen. We doen helaas geen werk op locatie.
Wel kunnen we u voorzien van gepast telefonisch advies waarmee u zelf het probleem kunt localiseren en één of meerdere onderdelen van de motor kunt demonteren en dit aan te bieden ter reparatie.
Een overzicht van al onze diensten vindt u op deze pagina.
Kan ik langskomen in de werkplaats ?
Jazeker, welkom! Omdat we wisselende openingstijden hebben, graag altijd eerst een afspraak maken.
Kan ik langskomen met mijn boot / zit u aan het water ?
We zitten niet aan het water en u kunt daarom niet varend langskomen met de boot. In overleg is het mogelijk om met de boot op trailer langs te komen echter uitsluitend met als doel het demonteren van de motor uit de boot ten behoeve van revisie van de motor. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden.
Een overzicht van al onze diensten vindt u op deze pagina.
Doen jullie ook inbouw / uitbouw van de motor ?
Inbouw / uitbouw van de motor dient in principe door u zelf te worden voorzien. In overleg is het mogelijk om met de boot op trailer langs te komen echter uitsluitend met als doel het demonteren van de motor uit de boot ten behoeve van revisie van de motor. Behalve uitbouwen doen we helaas geen werk in of aan de boot, ook niet als deze op trailer wordt gebracht. In sommige gevallen kunnen we u voorzien van aanvullende diensten, neem daarvoor contact met ons op.
Een overzicht van al onze diensten vindt u op deze pagina.
Hoe dien ik de motor aan te leveren bij revisie / reparatie ?
De motor dient uitgebouwd aangeleverd te worden op een pallet. We beschikken over een heftruck om te lossen. Zaken om de motor heen (denk aan motorkist, motor bediening, koelwaterfilter en slangen, etc.) hoeven niet mee en dienen door u zelf van de motor gedemonteerd te worden. Wel kan het bedieningspaneel mee aangeboden worden om dit opnieuw te kunnen voorzien van nieuwe componenten en bedrading (optioneel).
Verkopen jullie ook gebruikte motoren ?
Wij verkopen geen gebruikte motoren. Dit omdat we op gebruikte motoren van deze hoge leeftijd geen garantie kunnen geven op de (blijvend) goede werking. Wel verkopen wij diverse gebruikte onderdelen, deze zullen altijd eerst geïnspecteerd worden voorafgaand aan verkoop.
Verkopen jullie ook gereviseerde ruilmotoren ?
Op dit moment niet (meer), de tijd laat het helaas niet toe. We doen de laatste jaren uitsluitend revisie in opdracht.
Kopen jullie ook gebruikte motoren / onderdelen in ?
Om motoren te kunnen blijven reviseren hebben we gebruikte motoren en onderdelen nodig. We kopen daarom zeker oude onderdelen, motoren of partijen op, wanneer u dit wilt aanbieden graag uw voorstel voorzien van vraagprijs, duidelijke foto's en een locatie. U krijgt dan van ons zo spoedig mogelijk een reactie.
Techniek - Albin benzine & Volvo Penta MB10a
Welke benzine kan ik het beste gebruiken ?
In alle gevallen raden wij het gebruik van ethanol vrije benzine aan, ook als u al een vlotter hebt die hiervoor geschikt is. Ethanol houdende benzine (E10, E5) richt vooral schade aan in aluminium huizen van carburateurs en pompen. Meer informatie kunt u vinden op deze pagina.
Welke bougies horen er in mijn motor ?
Dit verschilt per motor type en ook per ontsteking type. In de webshop vindt u toelichting bij de verschillende bougies en motor types waarmee u de juiste bougies kunt selecteren.
Voor alle Albin motoren geldt dat de bougies die in de motor documentatie staan vermeld, niet meer bestaan of leverbaar zijn. Daarvoor zijn geschikte alternatieven beschikbaar in de webshop.
Mijn keerkoppeling slipt. Wat kan ik hier aan doen ?
De remband / platen koppeling van de Albin O-11, O-21, AL-23, O-41(1) en de AD-2 heeft de mogelijkheid om na te stellen, dit staat beschreven in de manual welke u kunt vinden op de pagina downloads. Zorg dat er de juiste olie (SAE30) en ook de juiste hoeveelheid olie in de koppeling zit (op het peilstreepje). Bij vergaande slijtage is de koppeling niet meer bij te stellen en dient deze gedemonteerd te worden, hiervoor moet de motor worden uitgebouwd. Een instructie voor montage is te vinden op de pagina downloads.
Voor de frictieveer koppeling op de Albin O-22 en de AD-21 is er geen stelmogelijkheid. Slippen duidt op overmatige slijtage van de meenemer of de kleine veer. Ratelen/tikken duidt op schade aan de commandeur (bedienmechanisme) en/of kleine en grote veer. De keerkoppeling kan in de boot worden uitgebouwd echter behoeft dit specifieke instructie, neem contact met ons op voor meer informatie. Een instructie voor montage is te vinden op de pagina downloads.
Voor de MS (MonoShift) keerkoppeling op de Volvo Penta MB10a kan de veerdruk op de commandeur enigszins worden bijgesteld volgens de reparatiemanual welke te vinden is op de pagina downloads. Echter zal er meestal meer aan de hand zijn bij een slippende koppeling. Ook hier is het belangrijk dat de juiste olie gebruikt wordt (minerale 10W30) en er voldoende olie in de koppeling aanwezig is.
Mijn motor start niet. Wat nu ?
Controleer of de bougies vonken, doe dit door de bougies te demonteren en deze terug in de bougiekappen op de cilinderkop te leggen. Op elke bougie moet een grote blauwe vonk geproduceerd worden. Is dit niet het geval, vervang dan de bougies. Blijft de vonk onvoldoende, dan is de ontsteking de eerste verdachte. Bij een bobineontsteking: vervang de slijtagedelen en controleer de voeding vanaf het contactslot. Bij een magneetonsteking: demonteer deze van de motor en biedt deze aan voor revisie.
Controleer of de brandstoftoevoer in orde is, de tank schoon en de carburateur niet overloopt. Controleer of de benzine in de carburateur komt door de aftapplug of hoofdsproeier houder (sleutel 14) een beetje los te draaien. Komt hier geen benzine uit, demonteer dan de carburateur en maak deze schoon, of bied deze aan voor revisie.
Controleer de compressiedruk op elke clinder. De juiste waardes voor compressiedruk staan vermeld in de documentatie op de pagina downloads.
Help! Ik heb water op de zuigers gekregen. Wat nu ?
Niet zelden worden we gebeld met de opmerking dat de 'koppakking lek is' want men constateert water op de zuigers. Echter gaat een koppakking normaliter zelden lek bij deze motoren.
Meestal komt dit door langdurig doorstarten met de koelwater inlaat kraan open en ook de 3-wegkraan op het spruitstuk richting de uitlaat, de motor slaat niet aan maar de waterpomp draait met het starten wel en daarmee loopt de uitlaat vol met water.
Wanneer u water op de zuigers constateert, telt elk uur. Belangrijkste advies: beslist niet starten, eerst het water verdrijven, en alles vet houden (een flinke scheut dieselolie op de zuigers gieten door de bougie gaten). Neem contact met ons op voor verder advies.
Hoe is dit nu te voorkomen? Door consequent de inlaatkraan en de 3-wegkraan op het spruitstuk zo te gebruiken dat tijdens het starten, ofwel de koelwaterinlaatkraan nog niet geopend is, ofwel de 3-weg kraan op het spruitstuk op de bypass stand staat. Pas als de motor loopt / gestart is, mag het koelwater de uitlaat in.