Wat verstaan wij onder motor revisie?

In het kort houdt een complete revisie in dat alle slijtagegevoelige delen in de motor worden vernieuwd. Alle bewegende delen in een verbrandingsmotor zijn in meer of mindere mate slijtagegevoelig. Bij revisie worden spelingen teruggebracht naar fabriekstoleranties. Dit gebeurt ook met de ontsteking, de carburateur, de startmotor of dynastarter, of deze componenten worden in zijn geheel vernieuwd. Alleen dan is sprake van een revisie. Worden bepaalde delen van de motor niet gereviseerd omdat ze nog niet aan revisie toe zijn dan spreken we van een deelrevisie of reparatie. De term restauratie betekent dat de motor in de originele staat hersteld wordt. Bij revisie of reparatie hoeft dit niet het geval te zijn.

Revisie is veel meer dan alleen maar onderdelen vervangen of het aanbrengen van een nieuwe laag verf. Motor revisie is niet goedkoop; nieuwe onderdelen worden in relatief kleine series geproduceerd, en revisie is arbeidsintensief. Specifieke kennis en vooral ervaring is nodig om bijvoorbeeld magneetontstekingen, carburateurs en waterpompen vakkundig te kunnen reviseren. Het begrip revisie voor alle specifieke onderdelen van de motor wordt hieronder verder uitgelegd aan de hand van duidelijke foto’s.

Wanneer u uw motor brengt voor revisie wordt eerst de motor eerst ontdaan van vuil, roest en oude verflagen. Dit gebeurt door middel van gritstralen.  Kwetsbare appendages op de motor zoals de ontsteking, carburateur, en starter worden voor deze operatie verwijderd. Daarna wordt de motor tot op het laatste onderdeeltje gedemonteerd. Alle onderdelen worden afzonderlijk gereinigd en visueel geïnspecteerd maar vooral gemeten op schade en slijtage. Dit meten wordt gedaan met meetgereedschap waarbij tot op 1/100 mm nauwkeurig gemeten kan worden.

Cilinder blok & kop

Eerst wordt beoordeeld of revisie van het cilinderblok nog mogelijk is. Soms zijn bijvoorbeeld de koelpoorten zover aangetast door corrosie, of  is de uitlaatpoort zover verbrand dat revisie van het blok niet meer verstandig of zelfs niet meer mogelijk is. Om dit goed vast te kunnen stellen is het belangrijk dat het blok volledig is ontdaan van vuil, verf en roest.

Koelsysteem

Van origine zijn de Albin en ook de Volvo Penta MB10a motoren direct gekoeld, dat wil zeggen dat de koeling van de motor bestaat uit de koelwaterpomp op de motor die buitenwater door de motor pompt (en eventueel ook door de uitlaat). Andere koelsystemen zijn ook mogelijk (bijvoorbeeld interkoeling of bunkoeling) maar dit zijn meestal ‘aftermarket’ of zelf gebouwde koel systemen.

Carburateur

Op de Albin benzine motoren kunnen verschillende typen carburateurs voorkomen (brons of aluminium). Op de Volvo Penta MB10a zit alitijd een aluminium carburateur. Elk type carburateur heeft een specifieke bezetting voor het type motor waarop deze is gemonteerd. Bij revisie van aluminimum carburateurs gaan we grondig te werk om o.a. corrosie van het aluminium tegen te gaan. Voor alle typen carburateurs hebben we een nieuwe vervangende vlotter beschikbaar.

Ontsteking

Op de Albin benzine motoren zit meestal een (SEM) magneetontsteking gemonteerd. De latere modellen zijn uitgevoerd met bobineontsteking met stroomverdeler. Op de Volvo Penta MB10a zit altijd een stroomverdeler. Elk van deze verschillende typen ontsteking vraagt om een eigen aanpak.

 

 

Brandstofsysteem (diesel)

Het brandstofsysteem van de Albin dieselmotoren AD-2 en AD-21 bestaat uit de opvoerpomp, brandstoffilter, hogedruk brandstofinspuitpomp met regelateur, verstuivers en brandstofleidingen.

 

 

 

Keerkoppeling

Op de Albin benzine en dieselmotoren zijn verschillende typen keerkoppelingen uitgevoerd. Allemaal zijn ze geïntegreerd in het motorontwerp en specifiek voor één of meerdere type Albin motoren ontworpen. Daarnaast reviseren we ook de Volvo Penta MS(B) keerkoppelingen voor verschillende typen motoren.

 

 

Startmotor & Dynamo

Albin benzine motoren kunnen zowel zijn uitgevoerd met een dynastarter (gecombineerde dynamo en starter) of met een startmotor in combinatie met een losse dynamo. De Volvo Penta MB10a heeft altijd een dynastarter.