SEM magneetontsteking

De volgende typen magneetontsteking komen voor op de Albin benzinemotoren:

  • SEM EY-1R (O-11)
  • SEM EY-2R (O-21)
  • SEM EX-2L (AL-23)
  • SEM EX-4L (O-41, O-411)

De magneetontsteking (ook wel bekend als ‘afslagmagneet’) is ontwikkeld in de tijd dat motoren nog met de hand werden gestart. Een magneetontsteking heeft geen stroom vanuit een accu nodig om te kunnen werken en is zelfvoorzienend.

Bij veel mensen heeft de magneetontsteking helaas vaak onterecht een slechte reputatie. Na 50 jaar (of meer) trouwe dienst is het niet vreemd dat  de magneetontsteking revisie behoeft. Veel voorkomende problemen zijn:

  • Doorslaan van de wikkelingen van de ontstekingsspoel
  • Verzwakte ankermagneet
  • Doorslaan van de sleepringen van de bakkelieten verdeler
  • Versleten of vast zittende koolborstels
  • Beschadigde bedrading (inwendig)
  • Het inbranden van de contactpunten
  • Drooggelopen  en / of versleten lagers
  • Aantasting door vocht
  • versleten impulsstarter
  • Verkeerde bougiekabels en / of bougiekappen
  • Schade aan de contactbreker

Het meest bekende symptoom van een niet meer goed werkende magneetontsteking is wanneer de motor gaat inhouden bij goed doorgewarmde motor, terwijl bij koude motor de problemen weer verdwijnen. Een eenvoudige test om het probleem te lokaliseren, is om een natte doek om het huis van de ontsteking te wikkelen op het moment dat het probleem zich voordoet. Nemen de problemen plotseling af, dan is de magneetonsteking waarschijnlijk aan revisie toe.

De revisie van een magneetonsteking is specialistenwerk. Bij revisie wordt de ontstekingsspoel opnieuw gewikkeld, de contactpunten gevlakt of opnieuw opgesoldeerd, de lagers vervangen, de condensator wordt vervangen, de bougiekabels en kappen worden vervangen. Ook het mechanisme van de impulsstarter (klik-klak) wordt gereviseerd. Omdat de meeste onderdelen van de magneetontsteking niet meer nieuw verkrijgbaar zijn, worden ruildelen gebruikt als bepaalde onderdelen van de magneetontsteking niet meer hergebruikt kunnen worden. De magneetonsteking wordt op deze manier weer in originele staat hersteld en is weer voor jaren een betrouwbaar stukje techniek.

Ondanks dat we de magneetontsteking nog goed kunnen reviseren kan ook hier worden gekozen voor een vervangende  elektronische 123-Ignition.

Vaak zien we magneetontstekingen tegen die zijn ‘verbouwd’ door de interne spoel te vervangen door een externe bobine. Het huis van de ontsteking raakt dan beschadigd, de spoel is vaak verdwenen en de contactpunten branden sneller in dan normaal omdat de bobine en condensator niet goed op elkaar afgestemd zijn. Daarnaast is de ontsteking niet meer 100% vocht dicht, wat essentieel is voor een blijvende goede werking van de ontsteking. Kortom, niet modificeren maar reviseren.

SEM magneetonstekingen zijn toegepast op diverse andere motoren dan Albin, o.a. Wickstrom, Penta, etc. Deze kunnen wij ook voor u reviseren.

Bosch magneetontstekingen (o.a. gemonteerd op de oudere typen Albin O-1, O-2 etc. kunnen wij helaas niet meer voor u reviseren).