Tijdens demontage kan het voorkomen dat er schroefdraden afbreken in het blok. Of soms is er al eerder geprobeerd de schroefdraad te herstellen zoals in het blok hiernaast op de foto en is dit niet goed gelukt. Als het blok verder wel revisiewaardig is, is het vaak de moeite waard om deze schroefdraden te repareren. Dit is een secuur karweitje maar met het juiste gereedschap / machines en geduld lukt het vrijwel altijd. Albin heeft overal UNC schroefdraad toegepast (en op een enkele plek UNF), bij herstel worden altijd de originele schroefdraad teruggebracht door middel van een schroefdraad insert en/of een prop.
Soms komen we ‘reparaties’ tegen waarbij de oorspronkelijke (UNC) schroefdraad is opgeboord en getapt naar een grotere metrische schroefdraad. Als dit bij kritische verbindingen is gedaan zoals de tapeinden van de cilinderkop en het spruitsuk, dan is dat vaak einde oefening voor het blok. Materiaal weghalen = het blok verzwakken en dat kan nadelige gevolgen hebben op de lange termijn.