Op de latere modellen van de Albin benzine motoren (O-11, O-21, O-22 en O-41) en ook op de Volvo Penta MB10a zitten van origine aluminium Solex 26VBN(2) carburateurs gemonteerd.
Het aluminimum materiaal van de carburateurbehuizing is vaak aangetast door de tand des tijds, en is ook gevoelig voor de hedendaagse brandstof (met daarin bio-ethanol). Vrijwel altijd zien we dat de vlotterbak inwendig is aangetast door corrosie. Dit is alleen mechanisch te verwijderen (glasparelen) echter blijft het blanke aluminium nadien toch kwetsbaar voor de hedendaagse benzine. Vooropgesteld dat het afgeraden wordt om op ethanolhoudende benzine te varen, zijn we toch gaan zoeken naar een geschikte nabehandeling om zo de levensduur van de gereviseerde carburateur te verlengen.
Dat is gevonden in het chromateren van het kaal gestraalde aluminium. Daarvoor moet eerst alle niet aluminium delen uit de carburateur huizen verwijderd worden, tevens worden vooraf alle mechanische bewerkingen gedaan (schroefdraden opzuiveren, pasvlakken opnieuw vlak maken).
Het eindresultaat is een carburateur die langer meegaat tot aan de volgende schoonmaakbeurt of revisie. Dit valt of staat zeker met een goed geïnstalleerd en onderhouden brandstofsysteem (de juiste brandstof, een schone tank en leidingen, en een filter met waterafscheider).
Na het chromateren wordt de carburateur weer opgebouwd met nieuwe lagers, sproeiers, vlotter, vlotternaald en pakkingen. Daarmee is ‘ie weer geschikt voor jaren trouwe dienst!